Åldrad hy

Åldrad hy

Åldrad hy

Du kan fördröja ålderstecken på huden genom att välja en sund livsstil samt använda hudvårdsprodukter som tillför generösa mängder antioxidanter och andra substanser till huden.

De flesta tänker på två primära ålderstecken i hyn – rynkor och slapp hy. Bägge dessa är beroende av strukturen av kollagen och elastin i huden och dessa är i sin tur beroende av ett flertal andra faktorer.

En tumregel säger att om barriärfunktionen fungerar dåligt och huden är inflammerad så åldras huden dubbelt så fort som normalt. Så se till att optimera din huds hälsa innan du börjar behandla symptomen.

Ledtråd för diagnos

Här är några vanliga ledtrådar

  • Horisontella linjer runt ögonen
  • Fördjupade nasolabiala veck (den linje som går från utsidan av varje näsborre ner mot munnen)
  • Minskad elasticitet i hyn
  • Tunnare hy
  • Minskad muskelmassa och slappa muskler
  • Ojämn pigmentering och solkeratos

Möjliga orsaker

Här är några av de faktorer som kan bidra till ett för tidigt åldrande av huden

  • För tidig nedbrytning av elastin och kollagen pga. C-vitaminbrist eller för lågt intag av koppar
  • Överdriven tvättning och rengöring
  • Subklinisk inflammation på grund av svag eller skadad barriärfunktion
  • Livsstilsfaktorer – alkohol, cigaretter, föroreningar i miljön och för mycket tid i direkt solljus
  • Kost som innehåller enkla sockerarter och/eller bearbetade fetter
  • “Fett-fri” kost resulterar i brist på nödvändiga fettsyror
  • UV-exponering orsakar åldrande samt nedbrytning av kollagen och elastin i huden
  • UV-exponering orsakar åldrande samt nedbrytning av kollagen och elastin i huden
  • För stor exponering av fria radikaler

Förändrade levnadsvanor

Här är några förslag på förändringar i livet som bör ha en balanserande effekt på huden

  • Försäka att bibehålla en mikroflora i balans – detta gäller både magen och hyn. Ät gärna syrad mat och tillbrigna tid i naturen. Drick produkter med probiotika och använd hudprodukter med levande probiotika (godartade mikrober) som kan konkurrera ut de ogynsamma
  • Intag av essentiella fettsyror- antingen genom 15 g linfröolja per dag eller 600 mg av omega-3-fettsyror (DHA och EPA)
  • Minska hudens exponering från fria radikaler – undvik att vistas i solen mer än nödvändigt är alltid ett bra första alternativ. Om du inte kan eller inte har möjlighet att undvika direkt solexponering så se alltid till att använda en solskyddsfaktor utan onödiga kemikalier. Solskyddskrämer med kemiska ingredienser skapar fria radikaler i kroppen och motverkar inte tecken som visar på för tidigt åldrande
  • Upprätthåll blodsockernivåerna genom att äta “whole foods”
  • Komplettera maten med vitaminer och mineraler som innehåller antioxidanter – se till att de multi-vitaminer och mineraler du intar innehåller mer än bara symboliska mängder. Kontrollera att koppar och zink intas i korrekta doser. Många kosttillskott innehåller inte koppar eftersom det ibland leder till illamående. De flesta kosttillskottstillverkare använder istället zink i allt för höga doser. Då dessa två mineraler konkurrerar om att absorberas i kroppen så leder detta ofta till kopparbrist i kroppen. Du behöver koppar för kollagenet och elastinet i kroppen
  • Ta ett blodprov för att kontrollera de relevanta hormonnivåerna i kroppen – kontrollera östrogen, progesteron och testosteron men även DHEA och kortisol. Andelen Tyreoideahormoner kan hjälpa till och ge en vägledning till vad som saknas, likväl som en uppskattning av andelen tillväxthormon

Vill du läsa om andra hudåkommor? Använd snabbmenyn nedan.