Köpvillkor

Allmänt

Dessa villkor gäller för Hudvårdskompaniets e-handel. Hudvardskompaniet.se ägs och drivs av Hudvårdskompaniet Sverige AB (org.nr. 559085-2462) nedan benämnt Hudvårdskompaniet.

För att handla på Hudvårdskompaniet ska du ha fyllt 18 år, vara myndig och ha rätt att ingå avtal. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. Genom att klicka på ’Betala med Klarna’ på kassasidan godkänner du Hudvårdskompaniet köpvillkor.

Beställning

Priserna på Hudvårdskompaniet anges i svenska kronor och inkluderar moms. En fraktavgift kan tillkomma beroende på det valda fraktalternativet, och fraktkostnaden visas tydligt i kassan för det valda fraktalternativet.

De priser och kampanjer som anges på hudvårdskompaniet.se är de som gäller. Priserna på vår webbplats uppdateras regelbundet, och Hudvårdskompaniet förbehåller sig rätten att göra ändringar. Vi kan inte garantera att produktbilderna återger varans exakta fysiska utseende och egenskaper, och vi accepterar inte reklamationer baserade på detta. Eventuella fel i priser, produkttexter och avgifter kan uppstå på grund av tryck- och skrivfel, och Hudvårdskompaniet förbehåller sig rätten att korrigera dem i efterhand. Om ett felaktigt pris har angetts för en vara du har beställt, förbehåller vi oss rätten att antingen ta bort varan eller hela ordern. Hudvårdskompaniet reserverar sig också för eventuell slutförsäljning.

Leverans

I kassan hos Hudvårdskompaniet kan du välja mellan olika fraktalternativ. De tillgängliga fraktalternativen baseras på din bostadsort, de varor du vill köpa samt vikten på din totala order. Köpesumman för att kvalificera för fraktfria alternativ i kassan beräknas efter eventuella avdragna rabatter eller bonuscheckar. Vi bearbetar vanligtvis din order inom ett dygn på helgfria vardagar, och du kommer att få en leveransbekräftelse när dina varor är packade.

Som kund ansvarar du för att ange korrekta personuppgifter vid orderläggning. Glöm inte att inkludera din portkod/porttelefon, och ditt namn måste vara tydligt synligt på brevlådan, dörren eller i trappuppgången för att möjliggöra smidig leverans om du väljer brevlådsleverans eller hemleverans. Hudvårdskompaniet har ingen möjlighet att ändra leveransadress efter genomfört köp. Vi förbehåller oss rätten att ändra fraktalternativ om det valda alternativet anses olämpligt (till exempel på grund av systemfel eller produkt-/emballagestorlek).

Leverans utanför din brevlåda/dörr/tomt

Om du väljer ett fraktalternativ där ditt paket lämnas utanför dörren, på din tomt eller i din brevlåda, ansvarar du själv för paketet från och med att transportören har lämnat det.

Transportörerna har rätt att lämna paketet till ombud om leveransförsöket misslyckas, om det finns felaktig eller saknad mottagare/adress eller om det inte är lämpligt att leverera vid tomt, brevlåda eller dörr.

Om ditt paket blir försenat eller skadas under transporten kommer vi eller den valda transportören att kontakta dig med information. Vänligen kontakta vår kundservice för hjälp.

Om du inte hämtar ut eller tar emot ditt paket

Om du 1) inte hämtar ut ditt paket i tid hos ombud eller box, 2) vägrar ta emot ditt paket eller 3) om transportören inte kan nå dig för hemleverans, kommer paketet att returneras till Hudvårdskompaniet. Du kommer då att få återbetalning för alla varor, med undantag för de som inte omfattas av ångerrätten (se avsnittet om Ångerrätt nedan), och debiteras en returavgift på 59 SEK.

Betalning

Hudvårdskompaniet samarbetar med Klarna vilket innebär att du kan välja mellan deras betalmetoder och kortbetalning i vår kassa. Vi erbjuder också Swish via Klarna. Genom att klicka på ”Betala med Klarna” i kassan godkänner du Hudvårdskompaniets och Klarnas villkor. Har du frågor om betalningen? Kontakta Klarnas kundservice här eller direkt i Klarnas app.

Ånggerrätt

Som kund hos Hudvårdskompaniet har du 14 dagars ångerrätt enligt Lagen om distansavtal (2005:59), och ångerfristen börjar gälla när du har mottagit ditt paket.

För att utnyttja din ångerrätt måste du säkerställa att din vara omfattas av ångerrätten, se nedan för undantag. Du som kund behöver skicka varan/varorna till oss inom 14 dagar och stå för returkostnaden. Om du vill ångra delar av ditt köp är det självklart möjligt. Vi återbetalar dig då för de varor du returnerar, dock inte eventuell fraktkostnad.

Varan måste vara i ett väsentligt oförändrat skick, det vill säga oanvänd och oskadad. Hudvårdskompaniet kan göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. Hygienartiklar samd varor med bruten försegling/plombering är undantagna från ångerrätten.

Kontakta oss på Hudvårdskompaniet om du vill returnera hela eller delar av din order så hjälper vi dig.

Reklamation

Som kund har du ansvar för att noggrant undersöka de levererade varorna vid mottagandet för att försäkra dig om att de är i felfritt skick. Om du har mottagit en felaktig vara och vill reklamera den, ber vi dig att:

  1. Kontakta vår kundservice och beskriv felet på varan så tydligt som möjligt. Vänligen skicka även med en bild eller video om skadan är synlig.
  2. Spara varan, originalförpackningen samt ytteremballage tills dess att ärendet är löst.
  3. Dokumentera skador på varan, originalförpackningen och ytteremballage genom bild eller video. Reklamationsrätten gäller ursprungliga fel, det vill säga inte fel som uppstått till följd av vårdslös hantering, handhavandefel, slitage eller att skötselråd inte har följts. Som konsument har du tre års reklamationsrätt, med undantag för varor som försämras innan. Reklamation måste dock göras inom skälig tid och senast två månader efter att du upptäckt felet.

Hudvårdskompaniet erbjuder ingen ”nöjdkund-garanti.” Det innebär att vi inte godkänner reklamationer av varor som du har använt men som inte lever upp till dina förväntningar. Vid eventuell allergi eller överkänslighet rekommenderar vi alltid att du provar en vara på en liten yta och väntar i 24 timmar för att se om du får någon reaktion.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Som konsument har du möjlighet att använda dig av EU-kommissionens ODR-plattform (online dispute resolution) för tvistlösning på nätet.

Cookies

På vår hemsida används cookies för att anpassa erbjudanden efter individen, samt för att göra hemsidan mer användarvänlig för dig som besökare. Läs mer om hur vi arbetar med cookies här.

Copyright

Allt innehåll som finns på hudvardskompaniet.se tillhör Hudvårdskompaniet eller någon av våra samarbetspartners och är därmed skyddat av upphovsrätt. Det gäller till exempel, men inte begränsat till, bilder, videos, text och logotyper.

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför Hudvårdskompaniets skäliga kontroll, såsom ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, pandemi, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser, ska Hudvårdskompaniets förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har både du som kund och Hudvårdskompaniet rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Ändring av köpvillkor

Hudvårdskompaniet kan när som helst ändra villkoren i dessa köpvillkor. De villkor som gäller vid köptillfället är de som också tillämpas på ditt köp.

Denna version gäller från 2024-01-30.

Kontakta oss

Kontakta Hudvårdskompaniets kundservice om du behöver hjälp.

Nyheter och erbjudanden

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av kampanjer, nyheter, råd och tips!